WYJAZD EDUKAC YJNY NA ZIEMIĘ SĄDECKĄ

Możliwość komentowania WYJAZD EDUKAC YJNY NA ZIEMIĘ SĄDECKĄ została wyłączona

W ramach projektu na realizację zadań publicznych „Upowszechnianie nauki, edukacji, oświaty i wychowania” Gminy Maków Podhalański  pt. „Aktywny Senior – 2021”, polegającego na prowadzeniu Uniwersytetu Trzeciego Wieku, dnia 22 lipca 2021r., kolejny raz,  studenci i sympatycy UTW  wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym, tym razem na Ziemię Sądecką.

Pogodę mieliśmy wspaniałą, a podczas podróży autokarem nasz przewodnik Pan Marcin Leśniakiewicz bardzo profesjonalnie opowiadał nam o Beskidzie Wyspowym, ich szczytach, rzekach, dolinach i innych ciekawych miejscach.

Zatrzymaliśmy się w miejscu Limanowa – Jabłoniec, gdzie zwiedziliśmy cmentarz wojenny położony na wysokości 518m n.p.m. – pamiątka krwawych bojów stoczonych w okolicy Limanowej w czasie I wojny światowej. Cmentarz ten to reprezentacyjna nekropolia X limanowskiego okręgu cmentarnego.

Kolejnym ciekawym miejscem był pobyt w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu, znajdujący się w niezwykłej przestrzeni muzealnej, będącą filią Sądeckiego Parku Etnograficznego. Przenieśliśmy się do dziewiętnastowiecznej Galicji. Wiernie odtworzony, na podstawie starych planów i rycin, rynek i otaczające go obiekty z oryginalnym wyposażeniem, apteka, gabinet dentystyczny, atelier fotografa, zegarmistrz, poczta, krawiec, remiza strażacka sprawiały wrażenie podróży w czasie.

Wzmocnieni aromatyczną kawą ruszyliśmy dalej do Starego Sącza, żeby zwiedzić Zespół Klasztorny Sióstr Klarysek. Zakonnice zamieszkują od ponad 700 lat za murami klasztoru, który ufundowała Św. Kinga, księżna krakowsko-sandomierska, wdowa po Bolesławie V Wstydliwym, właścicielka ziemi sądeckiej, która zrzekła się swoich posiadłości na rzecz klasztoru i sama została klaryską. Odwiedziliśmy także  Sanktuarum  Bł. Kingi. Pełni zadumy opuściliśmy tajemniczy zespół klasztorny. W czasie wolnym spacerowaliśmy po uliczkach i starym rynku klimatycznego, pochodzącego  z XIII wieku miasteczka.

Następnym i ostatnim miejscem naszego wyjazdu to Piwniczna – Zdrój. Miasto założone przez Kazimierza Wielkiego w 1348 roku i rozsławione w XIX wieku przez lwowskiego lekarza, który odkrył lecznicze właściwości lokalnych wód. Uzdrowisko to jest pięknie położone nad rzeką Poprad, z przyjaznym mikroklimatem leczącym między innymi drogi układu oddechowego i dobrodziejstwem wód mineralnych.

Pobyt w uzdrowisku, zaczerpnięcie tutejszego powietrza i spróbowanie leczniczej wody były doskonałym zakończeniem naszego wyjazdu. Zwiedzanie tych niezwykłych miejsc, prowadzenie ciekawych rozmów i wspólny pobyt sprawiły, że wróciliśmy zadowoleni, pełni wrażeń i w dobrych humorach.