Piękna nasza Polska cała

Możliwość komentowania Piękna nasza Polska cała została wyłączona

Dnia 17 listopada 2021r. Słuchacze i Sympatycy UTW w Makowie Podhalańskim, kolejny raz wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym w ramach projektu „Aktywny Senior 2021” współfinansowanego ze środków Gminy Maków Podhalański w 2021r..

Nasz wyjazd połączony był z wykładem Pani mgr Danuty Pałkańskiej pt. „Bioróżnorodność”. Podczas jazdy autokarem podziwialiśmy naszą piękną krainę i z przyjemnością słuchaliśmy o harmonii panującej w przyrodzie, mnogości gatunków fauny i flory, oraz roli człowieka, aby chronić to piękne, naturalne środowisko dla przyszłych pokoleń. Temat wykładu bardzo ciekawy i potrzebny, czekamy na ciąg dalszy.

Jadąc w kierunku Bochni, która była miejscem docelowym, zatrzymaliśmy się na zamku w Wiśniczu, największym po Wawelu zamkiem w Małopolsce. Położony na zalesionym wzgórzu nad rzeką  Leksandrówką, spowity jesienną mgłą wyglądał bardzo tajemniczo. Zamek w stylu renesansowo-barokowym, wzniesiony w drugiej połowie XIV wieku był siedzibą Kmitów i Lubomirskich. Z zainteresowaniem słuchaliśmy Przewodnika i oglądaliśmy historyczne wnętrza. Ciekawostką były również wystawy na zamku i przygotowany „Dziedziniec tysięcy świateł”. Kolejnym miejscem, gdzie się zatrzymaliśmy, to Kopalnia Soli w Bochni, która jest największą atrakcją turystyczną wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Na sól kamienną natrafiono w 1248r., a od 1251r. rozpoczęto eksploatację na skalę przemysłową, która trwała do 1990r.. Ta najstarsza kopalnia soli kamiennej w Polsce, w której obecnie nie wydobywa już soli, jest udostępniona zwiedzającym. Trasa turystyczna prowadzi przez najstarsze i najpiękniejsze wyrobiska. Osobliwe odczucia gwarantuje zjazd do kopalni prawdziwą windą górniczą i przejazd autentyczną kolejką górniczą. Podstawowa trasa turystyczna jest wzbogacona unikalną ekspozycją multimedialną, która na tle wydarzeń historycznych prezentuje rozwój górnictwa, zagrożenia, walkę z żywiołami i piękno natury podziemnej. Piękne solne sklepienia, rzeźby, kaplica Św. Kingi i oczywiście czyste powietrze nasycone mikroelementami to niezapomniane przeżycie. Pobyt zakończyliśmy ciepłym posiłkiem w największej z podziemnych komór, komorze Ważyn, w której jest również boisko sportowe i plac zabaw dla dzieci. Zaopatrzeni w sól bocheńską wróciliśmy do domu.