STATUT
Stowarzyszenia Uniwersytet Trzeciego Wieku w Makowie Podhalańskim
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku w Makowie Podhalańskim zwane w dalszej części statutu Stowarzyszeniem, działa w szczególności na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie niniejszego statutu.
§ 2
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość prawną.
§ 3
- Siedzibą Stowarzyszenia jest Maków Podhalański.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
- Stowarzyszenie może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania.
- Stowarzyszenie może pozostawać członkiem innych organizacji – krajowych i międzynarodowych – na zasadach pełnej autonomii.
§ 4
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
§ 5
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu jego członków.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Członkowie Stowarzyszenia, w tym członkowie władz Stowarzyszenia, mogą być zatrudniani w Stowarzyszeniu na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych.
§ 6
- Stowarzyszenie może używać odpowiedników nazwy w językach obcych.
- Stowarzyszenie może używać wyróżniających je znaków graficznych i innych symboli.
- Stowarzyszenie może używać pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów. Ponadto Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, statuetki i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7
- Celem Stowarzyszenia jest:
- prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej w szczególności w zakresie medycyny i profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, nauk technicznych a także nauk o ziemi i wszechświecie oraz nauki języków obcych,
- aktywizacja społeczna osób starszych poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju formach życia społecznego,
- propagowanie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań członków Stowarzyszenia,
- inspirowanie wszelkich działań na rzecz środowiska ludzi starszych, w tym również osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i chorych,
- wspieranie rozwoju edukacji i kultury, ochrona dóbr kultury i tradycji,
- podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- prowadzenie działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społecznościami, w tym z innymi uniwersytetami trzeciego wieku w kraju i na świecie,
- ochrona i promocja zdrowia, w tym propagowanie aktywnego wypoczynku, zdrowego stylu życia oraz wiedzy o zdrowiu,
- wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
- promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu,
- profilaktyka chorób w tym chorób cywilizacyjnych,
- profilaktyka uzależnień i patologii społecznych,
- propagowanie, kultywowanie, upowszechnianie i organizowanie turystyki i krajoznawstwa,
- organizowanie wypoczynku dzieci, młodzieży i dorosłych,
- działalność na rzecz aktywizacji społecznej i fizycznej osób niepełnosprawnych i poprawy ich bytu,
- upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich,
- promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,
- upowszechnianie i organizowanie działań mających na celu współpracę międzypokoleniową,
- promocja i organizacja wolontariatu,
- działalność charytatywna.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- organizację wykładów, seminariów, szkoleń, warsztatów, lektoratów języków obcych, odczytów, debat, konferencji, spotkań, prelekcji, konkursów, wystaw, koncertów, festiwali, wyjazdów edukacyjnych, imprez i zajęć rekreacyjno-sportowych oraz innych zajęć aktywizacyjnych,
- prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
- organizowanie wycieczek turystycznych i krajoznawczych,
- organizowanie krajowych i międzynarodowych wyjazdów, plenerów, spotkań integracyjnych oraz wymian dziecięcych, młodzieżowych, osób dorosłych i seniorów;
- prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, biuletynów itp.),
- prowadzenie działalności badawczej,
- prowadzenie działalności doradczej w tym zwłaszcza w zakresie spraw obywatelskich, prawnych i medycznych,
- organizowanie badań profilaktycznych,
- tworzenie grup samopomocowych,
- działalność promocyjną i informacyjną,
- działalność stypendialną;
- wspieranie artystów i szeroko pojętej działalności artystycznej;
- organizację zbiórek publicznych i imprez charytatywnych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł;
- organizację imprez okolicznościowych włączających Stowarzyszenie w aktualne problemy społeczne oraz życie społeczności lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem środowisk w trudniejszej sytuacji życiowej;
- występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach związanych z działalnością Stowarzyszenia,
- współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, z uczelniami wyższymi w kraju i za granicą instytucjami badawczymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia oraz współpracę z podmiotami wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia;
- ustanawianie wyróżnień i odznak honorowych i nadawanie ich osobom fizycznym, osobom prawnym i instytucjom zasłużonym dla celów Stowarzyszenia.
- Statutowa działalność, o której mowa w ust. 1 jest działalnością pożytku publicznego prowadzoną przez Stowarzyszenie, jako działalność nieodpłatna.
- Stowarzyszanie może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego.
- Odpłatną działalność pożytku publicznego Stowarzyszenie może prowadzić w zakresie określonym w ust. 2 pkt 1-8, 10 i 14.
- Decyzję w sprawie podjęcia odpłatnej działalności pożytku publicznego w którymkolwiek z wyodrębnionych w ust. 2 w związku z ust. 5 zakresów podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
- Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność pożytku publicznego podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z właściwymi przepisami o rachunkowości.
- Przychód z odpłatnej działalności pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
ROZDZIAŁ 3
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej – krajowe i zagraniczne, jednakże osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- Osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
§ 9
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych
- wspierających
- honorowych
§ 10
- Członkiem zwyczajnym może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawiona praw publicznych, pragnąca urzeczywistniać cele Stowarzyszenia.
- Małoletni mogą być członkami Stowarzyszenia na zasadach przewidzianych w ustawie – Prawo o stowarzyszeniach.
- Cudzoziemiec, niezależnie od miejsca zamieszkania może być członkiem Stowarzyszenia na zasadach ogólnych.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia deklaracji członkostwa. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- uczestniczyć w Walnych Zebraniach z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach,
- zgłaszać wnioski i postulaty wobec władz Stowarzyszenia, a także oceniać ich działalność,
- zgłaszać projekty uchwał,
- uzyskiwać informacje od władz Stowarzyszenia w sprawach dotyczących ich działalności,
- odwoływać się od uchwał władz Stowarzyszenia w sprawach członkowskich,
- brać udział we wszystkich przedsięwzięciach podejmowanych przez Stowarzyszenie,
- korzystać z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia.
§ 12
Do obowiązków członków zwyczajnych należą:
- aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów i zadań,
- przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- troska o rozwój Stowarzyszenia i działanie na jego rzecz,
- uczestniczenie w Walnych Zebraniach,
- regularne opłacanie składek członkowskich,
- dbanie o mienie i dobre imię Stowarzyszenia.
§ 13
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia deklaracji. .
- Członkowie wspierający mają prawo osobiście lub przez przedstawiciela uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia z głosem doradczym oraz zgłaszać władzom Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie działań. Członkowie wspierający nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 14
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna niezależnie od obywatelstwa, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub szczególnie zasłużona w realizacji celów, dla których zostało powołane Stowarzyszenie.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 15
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
- śmierci członka, utraty zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej (w przypadku osób prawnych),
- wykluczenia przez Zarząd w przypadku:
- działania na szkodę Stowarzyszenia,
- rażącego naruszenia postanowień statutu i/lub uchwał władz Stowarzyszenia,
- nieangażowania się w bieżącą działalność Stowarzyszenia w tym w szczególności nieusprawiedliwione nieuczestniczenie w posiedzeniach władz Stowarzyszenia,
- nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres, co najmniej 6 miesięcy.
- Stwierdzenie ustania członkostwa lub wykluczenia ze Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu.
- Od uchwał Zarządu o stwierdzeniu ustania członkostwa lub wykluczeniu przysługuje członkom odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
§ 16
Członkowie Stowarzyszenia za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków oraz aktywny udział w działalności Stowarzyszenia mogą być wyróżnieni lub nagradzani przez Zarząd Stowarzyszenia: pochwałą ustną lub pisemną, dyplomem uznania, nagrodą rzeczową lub pieniężną.
ROZDZIAŁ 4
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 17
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
- W przypadku, gdy liczba członków Stowarzyszenia przekroczy:
- 100 – Walne Zebranie Członków zostanie zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów, wybranych w proporcji jeden delegat na 5 członków,
- 300 – Walne Zebranie Członków zostanie zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów, wybranych w proporcji jeden delegat na 10 członków.
- Mandat delegata trwa cztery lata.
- Szczegółowy tryb wyboru delegatów określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 18
- Kadencja władz Stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zadecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
- W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru w danym roku kalendarzowym. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
- Mandat członka powołanego w przypadku, o którym mowa w § 19 ust. 2, wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
- Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
WALNE ZEBRANIE
§ 19
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze i raz na 4 lata, jako sprawozdawczo – wyborcze. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest zgodnie z § 21.
- O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego i nadzwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków za pomocą poczty tradycyjnej, elektronicznej, faksu lub w inny skuteczny sposób (np. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń) na 14 dni przed planowanym terminem obrad.
- 4. Walne Zebranie może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad, chyba, że na Walnym Zebraniu obecni są wszyscy członkowie Stowarzyszenia i podejmą decyzję o zmianie porządku obrad.
- Uchwały Walnego Zebrania – w pierwszym terminie podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej. Drugi termin posiedzenia Walnego Zebrania jest dopuszczalny w tym samym dniu – 15 minut po zakończeniu Walnego Zebrania w pierwszym terminie, pod warunkiem, iż został zaplanowany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
§ 20
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na skutek:
- decyzji Zarządu Stowarzyszenia,
- wniosku Komisji Rewizyjnej,
- wniosku co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia,
- wniosku członka wspierającego.
- W przypadku złożenia wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania – Zarząd ma obowiązek zwołać takie zebranie w terminie do 30 dni od daty wpłynięcia wniosku. Zasady określone § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 21
W Walnym Zebraniu biorą udział:
- z głosem stanowiącym – pełnoletni członkowie zwyczajni oraz małoletni od 16 roku życia,
- z głosem doradczym – małoletni członkowie zwyczajni poniżej 16 roku życia, członkowie wspierający i honorowi oraz zaproszeni goście.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków i programów działania Stowarzyszenia,
- uchwalanie statutu i jego zmian,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatorów oraz przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia,
- wybór i odwołanie wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia i poszczególnych członków tych władz,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
- uchwalenie wysokości składki członkowskiej,
- podejmowanie uchwał w sprawie nadania oraz pozbawienia godności członka honorowego,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie stwierdzenia ustania członkostwa bądź wykluczenia ze Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalenie regulaminu funkcjonowania Walnego Zebrania,
- podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
ZARZĄD
§ 23
Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje go na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem.
§ 24
- Zarząd składa się z pięciu członków wybranych przez Walne Zebranie.
- Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona prezesa, dwóch wiceprezesów, skarbnika i sekretarza.
- Zarząd zbiera się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.
- Pierwsze posiedzenie Zarządu powinno być zwołane w ciągu 7 dni od dnia wyboru jego członków.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Zarządu lub wniosek Komisji Rewizyjnej. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie Zarządu powinno zostać zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy prezes, a w przypadku jego nieobecności wiceprezes. Zasady określone w § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio, przy czym termin zawiadomienia wynosi 7 dni przed planowanym terminem obrad.
- Posiedzenia Zarządu protokołuje sekretarz Zarządu bądź inny członek zarządu wskazany przez prezesa. Posiedzenia Zarządu może protokołować osoba, która nie jest członkiem Zarządu.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zarządu (quorum). W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos prezesa Zarządu. Na podstawie uchwały pełnego składu Zarząd może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
- Szczegóły funkcjonowania Zarządu mogą zostać uregulowane w regulaminie przyjmowanym przez Zarząd w drodze uchwały.
§ 25
Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania oraz określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
- kierowanie całokształtem bieżącej działalności Stowarzyszenia,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- przygotowanie budżetu, planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
- sporządzanie corocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego z działalności Stowarzyszenia,
- zatrudnianie w razie potrzeby pracowników oraz zawieranie stosownych umów,
- uchwalanie regulaminów wynikających z przepisów prawa pracy oraz innych regulaminów związanych z zatrudnianiem w ramach stosunku pracy bądź stosunków cywilnoprawnych,
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
- podejmowanie decyzji w kwestii rejestracji działalności gospodarczej,
- prowadzenie działalności gospodarczej,
- podejmowanie decyzji w zakresie rejestracji działalności pożytku publicznego,
- ustalanie zasad regulowania składek członkowskich,
- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
- podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
- przyznawanie wyróżnień, pochwał, dyplomów i nagród,
- wnioskowanie o nadanie i pozbawienie godności członka honorowego,
- zwoływanie Walnego Zebrania,
- informowanie członków o bieżącej działalności Zarządu,
- udzielanie odpowiedzi na zapytanie Komisji Rewizyjnej w terminie 14 dni,
- rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia.
§ 26
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszenia uprawniony jest Prezes i inny członek Zarządu działający łącznie.
- W stosunkach pomiędzy Prezesem a Stowarzyszeniem, oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia składa wiceprezes i inny członek zarządu działający łącznie.
- Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocników Zarządu. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocników określa przedmiot umocowania.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 27
- Komisja Rewizyjna jest organem powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Komisji lub wniosek Zarządu. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie Komisji Rewizyjnej powinno zostać zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Zasady określone w § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio, przy czym termin zawiadomienia wynosi 7 dni przed planowanym terminem obrad.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym. Zarząd ma obowiązek powiadomienia członków Komisji o każdym posiedzeniu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
§ 28
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- wydawanie zaleceń oraz żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli,
- ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań: merytorycznego i finansowego,
- opracowywanie regulaminu funkcjonowania Komisji,
- kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
- wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
- zwoływanie zwyczajnego Walnego Zebrania w przypadku niewywiązywania się przez Zarząd z obowiązku określonego w § 20 pkt 2.
- wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
- przedstawienie Walnemu Zebraniu uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA
§ 29
- Majątek Stowarzyszenia stanowią:
- składki członkowskie, darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych,
- dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług,
- wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, dochody z własnej działalności w tym z odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej; dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje), dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej i jej zakresie podejmuje uchwałą Zarząd.
- Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może mieć wyłącznie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.
§ 30
- Tryb płacenia składek członkowskich określa Zarząd.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
- Wszelkie środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Dopuszczalne jest wprowadzenie w Stowarzyszeniu obrotu gotówkowego (kasy).
- Dochód z działalności Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
- Nadwyżka przychodów nad kosztami jest w całości przeznaczana na działalność pożytku publicznego.
- Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15.000 Euro – również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 31
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ 6
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania – § 20 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
- Wniosek o zmianę statutu musi być zgłoszony na piśmie, a treść proponowanej zmiany, w ogólnych założeniach, podana w zawiadomieniu zwołującym Walne Zebranie.
- Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania – § 20 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
- Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji, osobę bądź osoby likwidatorów oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
Statut Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku w wersji do pobrania.